مزایای یوتیوب چیست که توانست معلم یک نسل شود


تصور بسیاری از افراد در مورد یوتیوب این است که یوتیوب پر از کلیپ هایی درباره گربه ها است که کارهای خنده دار انجام می دهند. و یا بچه هایی که سرگرم بازی های ویدئویی هستند و در مورد آن صحبت میکنند. حداقل این چیزی است که ما بزرگسالان درمورد یوتیوب فکر می کنیم. اما باید بدانید که نسل جوان متفاوت فکر می کنند و از مزایای یوتیوب به خوبی آگاه هستند. نسل جوان اولین نسل بومی در دنیای دیجیتال است و اولین نسلی است که یوتیوب محبوب ترین بستر رسانه های اجتماعی برای آنها است. محتوای ویدئویی در بین همه گروه های سنی جذاب است اما برای نسل های جوان، یوتیوب جذابیت خاصی دارد.

شروع کلاس درس

جای تعجب نیست که نسل جوان برای یادگیری از ابزار آنلاین استفاده میکند. اینترنت همه جنبه های زندگی ما را تغییر داده است و تحصیلات و آموزش نیز از این قاعده مستثنی نیست. زمانی آموزش محدود به کلاس ها و سمینارهای دانشگاه یا مدارس می شد. اما اکنون می توانید از طریق جستجو، هر چیزی را که دوست دارید به صورت آنلاین بیاموزید. همه گیری بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها نیز باعث اوج گرفتن استفاده از آموزش آنلاین شد. به همین دلیل شاهد رشد روزافزون کاربران یوتیوب بوده ایم.

از مزایای یوتیوب این است که هر آموزشی که فکرش را بکنید میتوانید در آن پیدا کنید. مواردی به گستردگی:

  • یک واحد دانشگاهی رایگان در زمینه زیست شناسی
  • یک دوره آموزشی طراحی UX
  • نحوه پنچرگیری دوچرخه
  • بازسازی مبل قدیمی
  • پخت یک خمیر ترش و…

تا زمانی که راهی برای اتصال به اینترنت دارید، چه پر سرعت و چه کم سرعت، تقریبا میتوان گفت که به اطلاعات همه چیز دسترسی دارید. نسل جوان نسلی است که به طور فعال به دنبال استفاده آنلاین از اطلاعات است نه این که فقط آن را مصرف کند. برای این نسل، یوتیوب یک فضای مجازی برای یادگیری است وبه نوعی یادگیری سرگرم کننده، تعاملی و ابتکاری است.

به مدرسه ی یوتیوب خوش آمدید

در طی یک مصاحبه از جوانان در مورد رابطه آنها با رسانه های اجتماعی و مخصوصا یوتیوب پرسیده شد. نتیجه این بود که آنها زمان زیادی را صرف تماشای ویدئوهای بازی (از جمله تماشای فیلم بازی دیگران) می کنند. اما شگفتی بزرگ این بود که هر یک از آنها میگفتند که در یوتیوب چیزی آموخته اند. خواه مهارت خاصی باشد یا یک مهارت جدید یا یک نظریه پیچیده دانشگاهی. مزایای یوتیوب به قدری است که میتواند به سادگی کاربران اینترنت را به سمت خود جذب کند. کاربران به سمت یوتیوب کشیده میشوند چرا که این پلتفرم همه ی موضوعات قابل تصور را پوشش می دهد. اگر کسی سوال چالش برانگیزی داشته باشد، برای مثال چرا اقیانوس جزر و مد دارد یا چگونه می توان در شطرنج برنده شد، به سادگی میتواند پاسخ آن را در یوتیوب بیابد. اگر علاقه خاصی داشته باشد، از حفاظت از محیط زیست گرفته تا آشپزی، اطلاعات بی پایان در مورد آن در یوتیوب پیدا خواهد کرد. هر آن چه که می خواهد بداند و هر آن چه که در مورد آن کنجکاو است، در یک آموزش یا تدتاک دیده میشود.

نسل باهوش اجتماعی

واضح است که این کودکان و نوجوانان در مورد یوتیوب ساده لوح نیستند. چرا که کاملاً می دانند که این پلتفرم جنبه های منفی نیز دارد. می دانند که اگر دقت نکنند زمان زیادی صرف آن می شود و می تواند اعتیاد آور شود. نسل جوان باهوش هستند و توانایی تشخیص و قضاوت درباره خوب و بد اینترنت را دارند. آنها به خوبی با دنیای اینترنت اخت گرفته اند و استفاده ی درست از آن را میدانند. میتوانند از یوتیوب و سایر شبکه های اجتماعی به نحوی استفاده کنند تا هر زمان که دوست دارند سرگرم شوند. همچنین در استفاده از آن به عنوان ابزار و منبع دانش بی پایان متخصص هستند. به لطف اینترنت مجبور نیستند برای پاسخ به سوالات خود به معلمان یا والدین خود اعتماد کنند. زیرا خودشان می توانند به سادگی پاسخ پرسش هایشان را پیدا کنند. از مهمترین مزایای یوتیوب این است که به این نسل چیزی می دهد که کلاس فیزیکی مدرسه واقعاً هرگز نمی توانست: فرصتی برای بازی و یادگیری دقیقاً همزمان.

علاوه بر آن، چیزی که از این تحقیق آشکار شد این بود که نسل جوان اگرچه ممکن است هرگز دنیایی بدون اینترنت را نشناسند، در عین حال از این پلتفرم به نحو احسن استفاده میکنند. آنها مشتاق هستند که با آن ارتباط برقرار کرده و از آن به طور کامل استفاده کنند.

دموکراسی در کار

مصاحبه شوندگان اظهار داشتند که از دیگر مزایای یوتیوب که آنها را به سمت این پلتفرم جذب می کند این است که نسبت به سایر رسانه ها مانند Netflix یا اینستاگرام، واقعی تر و ویرایش نشده است. این امر نه تنها در مورد سرگرمی ارائه شده بلکه در مورد جنبه آموزشی یوتیوب نیز صادق است. همچنین ادعا داشتند که یادگیری در یوتیوب آزادانه تر و شخصی تر است. زیرا به جای معلمان و استادان قدیمی، از همسالان، آزاداندیشان کاریزماتیک و کاربران یوتیوب که دنبال کنندگان زیادی دارند یاد می گیرند. در واقع این واقعیت را دوست دارند که بتوانند با هم تعامل داشته باشند، نه این که موضوعی به آنها دیکته شود. مدارس و مراکز فیزیکی ما گاها خلاف این موضوع عمل کرده اند.

دنیای اینترنت همه چیز را آزاد و دموکراتیک کرده است. برای مثال شما امکان تولید موسیقی در اتاق خوابتان و سپس نشر آن را برای مخاطبان جهانی دارید. یا این که مردم عادی نیز توانسته اند با استفاده از این تریبون به شهرت برسند و دنبال کنندگان زیادی داشته باشند.

بنابراین دیگر نگرانی در مورد این که رسانه های اجتماعی و اینترنت در حال تولید نسلی هستند که نمی توانند خودشان فکر کنند یا برده مصرف رسانه ها هستند، بی معنی است. حداقل الان دیگر میدانیم یوتیوب چقدر برای همگان کاربردی است. از مزایای یوتیوب و به طور کل اینترنت میتوان به این اشاره کرد که به جوانان کمک می کند تا در زمینه آموزش با ذهن مستقل بزرگ شوند. این جوانان بسیار مایلند با نگرش “چرا که نه؟” نسبت به مسائل برخورد کنند.

 

منبع: digitalagencynetwork.com

 

گردآورنده: فاطمه سرلک – تیم محتوانویسی بلوباکس

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *